Lys i soveværelset

Hjælp til søvnproblemer og den rette belysning i soveværelset

Det er generelt vigtigt, at have en god belysning i hjemmet, da ordentlig belysning er afgørende for, at man kan bruge rummet, når mørket falder på. Det er meget populært at udskifte alle pærer med el-pærer, da de er langt mere energibesparende og billige at købe. I soveværelset er det meget forskelligt, om folk har loftlys eller bordlamper. Mange vælger at have begge dele, da man nemt kan slukke og tænde lyset uanset, om du er på vej ind i soveværelset eller ligger i sengen.

Vælg el-pærer til soveværelset

Hvis du skal have ny belysning i bl.a. soveværelset, så anbefales det, at du køber el-pærer. El-pærer er med til at give rummet et behageligt lys, da el-pærer giver et hvidvarmt lys. Hvis lyset er for hvidt, så bliver det ikke behageligt at være i rummet. Hvis lyset er gult, så bliver farvegengivelsen mærkelig. Når man ligger i sengen, så er det rart, at lampen ikke giver et for skarpt lys. Det er mest behageligt at vågne op til et afdæmpet lys, der ikke generer øjnene. El-pærer kan bruges i alle rum, da man kan købe modeller med forskellige lysstyrker. I gamle dage valgte man pærer ud fra hvor mange watt, der var i pæren. I dag ser man efter Lumen, som angiver hvor meget lys, pæren udsender. I soveværelset behøves man ikke en stor Lumen, da lyset gerne må være afdæmpet. Afdæmpet lys er med til at skabe en hyggelig stemning, hvilket er dejligt i et soveværelse. Det anbefales, at man kigger efter el-pærer med en Lumen på omkring 25 watt. Leder man efter el-pærer til køkkenet, så skal el-pæren gerne have en kraftigere lysstyrke, da man skal kunne se hvad man laver. Her kan man med fordel vælge halogen pærer.

Hjælp til søvnproblemer

Hvis du har svært ved at sove om natten, så er der flere ting du kan prøve, for at forebygge søvnløshed. Det er meget forskelligt hvorfor folk kommer ind i en periode, hvor de ikke kan falde til ro ved sengetid. I nogle tilfælde spekulerer man for meget, imens nogen i andre tilfælde er for stressede på f.eks. arbejdet. Nogen mennesker bliver nemt generet af sollys, så hvis man ikke har mørklægningsgardiner, så vil lyset nemt trænge igennem gardinerne. Det er en god ide, at købe mørklægningsgardiner til soveværelset og sørger for, at der ikke kan komme lys ind af siderne. Hvis dette ikke hjælper, så kan man også tjekke rummets temperatur. Temperaturen har meget at sige i forhold til, om man kan sove eller ej. Hvis der er for koldt eller for varmt, så kan det nemt spolere nattesøvnen. Det anbefales, at man i soveværelset har en temperatur på mellem 16-18 grader. Hvis der er TV i soveværelset, så bør man overveje at tage det ned. Man bliver nemt fristet til at skulle se noget af en serie, inden man sover. Flere studier har vist, at det er bedst med ro omkring sig, når man skal sove. Hvis der er lyde rundt omkring, så kan det være så forstyrrende, at man slet ikke kan falde til ro.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.